Leer geloof-in-eigen-kunnen vergroten
Met de Basistraining Oplossingsgericht coachen
Geloof jij ook in de eigen kracht van mensen?
Herken jij dat veel mensen onnodig blijven hangen in probleemdenken?
Verlang je naar een manier van coachen die leidt tot hele snelle resultaten?
Wil jij als coachende professional aansluiten bij ontwikkelingen in de positieve psychologie?
Hoe zou het zijn om te kunnen coachen op een manier die de kans op burn-out bij jou als professional verkleint?
Ik weet het: het klinkt bijna te mooi om waar te zijn. Toch blijkt bovenstaande niet alleen uit onderzoek, maar ook uit de dagelijkse praktijk van duizenden professionals wereldwijd die deze methode al omarmd hebben. Denk hierbij aan coaches, trainers, docenten, gezinsbehandelaars, reclasseringswerkers, managers, mediators, teamcoaches, therapeuten.
In deze training zul je leren:
Je tijdsinvestering heb je zelf in de hand. Naast de drie trainingsdagen raden we aan Sergio’s toegankelijk geschreven boek te lezen. Je ontvangt dit op dag 1 en kunt daarna gaan lezen (dat hoeft dus niet vooraf). Als je alle drie de dagen actief aanwezig bent ontvang je sowieso het bewijs van deelname.
Als je door wilt stromen in de opleiding Evidence-based Coachen, dan raden we je aan al tijdens of kort na deze training vijf coachgesprekken te voeren met een echte of proefcliënt. Over deze gesprekken schrijf je een reflectie-verslag dat je tot drie maanden na afloop van de training kunt inleveren. De proefcliënt mag iemand zijn uit je eigen netwerk of een reeds bestaande cliënt; liever niet iemand die je al goed kent.
Je financiële investering bedraagt € 995,- vrij van btw
Hiervoor ontvang je een intensief leertraject bestaande uit de Online training Oplossingen ontdekken in Goede Gesprekken en drie interactieve en zeer ervaringsgerichte trainingsdagen waarin je allerlei nieuwe inzichten, inspiratie, contacten en direct toepasbare leerervaringen opdoet in een fijne groep van gelijkgestemde professionals.
Heb je vragen of ben je benieuwd naar de mogelijkheden? Neem vrijblijvend contact op, wel helpen je graag!
Wil je meer weten over deze trainers? Kijk dan op de over ons pagina.
‘Problem-talk creates problems. Solution-talk creates solutions’
Steve de Shazer
De oplossingsgerichte benadering biedt meer dan een coachmethode. Het is een radicaal andere manier van denken. Het volgende gedachte-experiment kan dit verhelderen:
Stel je hebt een lastig probleem… Wat heb je dan liever: een effectieve oplossing zonder diagnose of een diagnose zonder effectieve oplossing?
Dit lijkt een hypothetische vraag en toch is dit de dagelijkse praktijk in heel veel gespreksruimtes. In onze maatschappij zijn wij gewend aan een probleemgerichte mindset: eerst het probleem analyseren en de diagnose stellen en daarna (hopelijk) oplossen. Dit is heel effectief bij technische en medische problemen. Maar bij mensen in interactie met anderen werkt dit vaak averechts. De oorzaak van het probleem is onvindbaar, te complex, of simpelweg onveranderlijk…
En toch is snelle verandering vaak mogelijk! Alleen is er een andere manier van denken nodig. En daarmee een andere manier van waarnemen en bevragen. En oplossingsgericht coachen leert je dat. De oplossingsgerichte benadering werkt vanuit een totaal ander paradigma dan wij gewend zijn. We vragen niet: wat is er mis, wat klopt er niet, wat ontbreekt er? Nee, we vragen: wat gaat al goed, wat klopt al wel en wat is er al aanwezig? En als we dit weten hebben we een basis waar we prachtig op voort kunnen bouwen.
Dit sympathieke gezegde heb je vast weleens gehoord. Het gaat zeker ook op voor coachingsgesprekken. Ons brein is namelijk net een zoekmachine: het vindt altijd waar het naar zoekt. Hoe meer je als coach vraagt naar problemen en oorzaken, hoe meer je er vindt. Gelukkig geldt het zelfde voor mogelijkheden, dromen, doelen en stappen in de goede richting. Je merkt dit meteen aan je eigen energie en de sfeer van het gesprek, maar nog veel belangrijker: je ziet je cliënt voor je ogen in zijn of haar kracht komen.
En dan gebeuren er kleine wonderen. Mensen krijgen hoop en zien lichtpuntjes. Durven weer te fantaseren over hoe het beter kan. Ze stellen doelen. Zien oplossingen en mogelijkheden. Nemen kleine stapjes in de gewenste richting. En merken dat dit werkt. De omgeving reageert anders. Het vertrouwen neemt toe en het smaakt naar meer. Zo ontstaan positieve gedragsspiralen. Als coach sta je dikwijls verbaasd hoe snel je cliënt vooruitgaat.
Eigenlijk zit er maar één ‘nadeel’ aan deze methode: het is zo effectief dat je cliënt in no-time weer zelfstandig verder kan, dus rijk zul je er niet van worden… (maar wel gelukkig).
Mind you: dit is geen loze claim! Uit onderzoek blijkt dat oplossingsgerichte therapie even effectief is als de gouden standaard cognitieve therapie (alleen werkt het sneller).
Steve de Shazer en Insoo Kim Berg ontwikkelden deze methode in de jaren 80 tijdens het werken met multi-problem gezinnen. Zij ontdekten dat ze andere vragen moesten stellen en sommige van die vragen zijn inmiddels wereldberoemd. De schaalvraag. De wondervraag. De uitzonderingsvraag. De coping-vraag. Het indirecte proces-compliment. De relatievraag. Allemaal onmisbare tools in je box!
Opvallend was dat de oplossingen dikwijls ontdekt werden door de cliënt zelf. Dit vergrootte aanzienlijk het zelfvertrouwen, het eigenaarschap en de kans op vooruitgang.
Onderstaande vooronderstellingen zijn geen eeuwige waarheden, maar ze geven een beeld van de oplossingsgerichte mindset. Als je hier van uitgaat krijg je waarschijnlijk een heel ander gesprek dan je gewend bent:
Inmiddels heeft de oplossingsgerichte benadering de wereld veroverd en niet alleen in therapie, maar ook in onderwijs, coaching en management.
Veel mensen willen weten wat het verschil is met motiverende gespreksvoering. Natuurlijk zijn er verschillen te benoemen, maar onze visie is het vooral een accent-verschil. Van belang is: elk van beide methoden is in andere situaties op zijn sterkst.
Motiverende gespreksvoering is voor ons eerste keus als het gaat om problematisch gewoontegedrag van individuen, zoals verslaving, leefstijl, ongezonde gewoontes en dergelijke. Als het echter gaat om het functioneren in een systeem, zoals een gezin, team, klas of andere groep, dan is oplossingsgericht onze eerste keus. Motiverende gespreksvoering bouwt vooral aan het verlangen om te veranderen. Oplossingsgericht bouwt aan het vertrouwen dat dit ook echt mogelijk is.
Wil je ook oplossingsgericht leren coachen? Doe mee aan de Jaartraining Effectief Coachen anno Nu, of volg een los blok (als er dan nog plek is).
Neem vrijblijvend contact op, we helpen je graag!