Eindelijk écht leren motiveren
Met de Basistraining Motiverende gespreksvoering
Werk je met jongeren of volwassenen die je meer intrinsieke motivatie gunt?
Word je weleens moe van weerstand-achtig gedrag?
Wil je graag de ander aan het denken / werken zetten i.p.v. zelf heel hard te werken met weinig resultaat?
Wil je meer voldoening en resultaat ervaren in je werk en energie overhouden aan het einde van de dag?
Wil je mensen helpen daadwerkelijk ten positieve te veranderen?
Veel coachende professionals die deze methode niet kennen doen dingen die helaas averechts werken op de motivatie van hun coachees. Dit is erg jammer want het kost jou veel energie en frustratie en de kans op verandering wordt kleiner… Het kan echt anders en in deze training leer je hoe. Je zult ontdekken hoe je motivatie kunt ontlokken in plaats van opleggen en hoe je een integer gesprek kunt voeren dat leidt tot duurzame gedragsverandering.
In deze training zul je leren:
Je tijdsinvestering heb je zelf in de hand. Naast de drie trainingsdagen raden we aan Sergio’s toegankelijk geschreven boek te lezen. Je ontvangt dit op dag 1 en kunt daarna gaan lezen (dat hoeft dus niet vooraf). Als je alle drie de dagen actief aanwezig bent ontvang je sowieso het bewijs van deelname.
Als je later door wilt stromen in de opleiding Evidence-based Coachen, dan kan dat! We raden je dan wel aan om al tijdens of na deze training enkele coachgesprekken te voeren met een echte of proefcliënt. Over deze gesprekken schrijf je een reflectie-verslag dat je later kunt inleveren als onderdeel van je portfolio. De proefcliënt mag iemand zijn uit je eigen netwerk of een reeds bestaande cliënt; liever niet iemand die je al goed kent.
Je financiële investering bedraagt € 995,- vrij van btw
Hiervoor ontvang je drie interactieve en zeer ervaringsgerichte trainingsdagen waarin je allerlei nieuwe inzichten, inspiratie, contacten en direct toepasbare leerervaringen opdoet in een fijne groep van gelijkgestemde professionals.
Heb je vragen of ben je benieuwd naar de mogelijkheden? Neem vrijblijvend contact op, wel helpen je graag!
Wil je meer weten over deze trainers? Kijk dan op de over ons pagina.
“Mensen worden in het algemeen eerder overtuigd door de redenen die ze zelf hebben ontdekt en opgesomd, dan door de redenen die door anderen zijn opgesomd.”
Blaise Pascal, 17e eeuw
De motivatie komt vaak uit de verkeerde mond.
Hiermee bedoelen we dat niet de mensenwerker de redenen voor verandering moet aandragen, maar de cliënt zelf. Als jij het doet leunt de cliënt achterover en komt in de ‘ja maar-stand’. Dat willen we graag omdraaien. Hoe je dat doet?
Door te stoppen met ‘repareren’, door de juiste vragen te stellen, door reflectief te luisteren en door te bevestigen wat werkt. Onmisbaar hierbij is de MGV-spirit: een autonomie-ondersteunende en oordeel-vrije basishouding. Je doel hierbij is dat de cliënt verandertaal gaat spreken, d.w.z. zélf voor verandering gaat pleiten…
Wetenschappelijk onderzoek heeft aangetoond dat motiverende gespreksvoering effectief is bij allerlei leefstijlveranderingen. Inmiddels hebben honderden onderzoeken bij diverse doelgroepen dit laten zien. Om deze reden worden wereldwijd steeds meer professionals uit diverse vakgebieden hierin getraind: de geestelijke en lichamelijke gezondheidszorg, tandheelkunde, verslavingszorg, reclassering, diëtetiek, onderwijs, coaching, etc.
Naast de effectiviteit is een groot voordeel dat zowel gever als ontvanger het als een bijzonder prettige gespreksstijl ervaren. Wat hierbij opvalt is dat degene die Motiverende gespreksvoering toepast nimmer probeert de cliënt te overtuigen, maar juist vanuit een geïnteresseerde houding en samen met de cliënt diens ambivalentie onderzoekt.
Als mensen ongezonde of ineffectieve gewoontes hebben zijn ze vaak ambivalent: aan de ene kant zien ze heus wel de nadelen of gevaren in en aan de andere kant zijn ze gewend of zelfs gehecht aan hun huidige gedrag. Ze willen dus tegelijkertijd wel én niet veranderen. Het laatste wat je dan moet doen is iemand proberen te overtuigen.
Je kunt veel beter vanuit een oordeelvrije houding de ander nieuwsgierig bevragen en goed luisteren naar beide kanten van de medaille. Naar mate het contact groeit kun je langzaam maar zeker verandertaal gaan ontlokken en zo overtuigt de cliënt zichzelf…
Met verandertaal bedoelen we: alle uitingen van de cliënt die pleiten vóór verandering of tegen de huidige gang van zaken. We weten uit onderzoek dat de cliënt hiermee langzaam maar zeker zichzelf motiveert. En die verandertaal willen we dus ontlokken. Dit kunnen we alleen doen als de cliënt al tenminste voor een klein deel een veranderwens heeft. Gelukkig is dit meestal het geval, lang voordat dit zichtbaar wordt voor de buitenwereld.
Maar omdat veel professionals vanuit ongeduld of targets de cliënt onder druk zetten, wordt de motivatie vaak niet zichtbaar. Eigenlijk is dit heel tragisch omdat zowel de professional als de client hieronder lijden. Gelukkig is dit niet nodig en leren steeds meer professionals hoe zij hun clienten effectief kunnen motiveren!
Veel mensen kennen alleen het onderscheid tussen intrinsieke en extrinsieke motivatie. Eigenlijk betekent intrinsieke motivatie dat iemand het gedrag zelf prettig, leuk of fijn vindt om te doen. Gelukkig is dit vaak niet nodig, want er bestaat een derde vorm van motivatie, namelijk autonome motivatie. Dit houdt in dat iemand er voor kiest omdat hij het gedrag belangrijk vindt en dus niet per se prettig, Denk maar aan iemand die ‘s avonds de hond uitlaat als het regent. Of iemand die solliciteert en het risico loopt te worden afgewezen. Of iemand die gaat sporten terwijl het pijn doet, bijvoorbeeld door overgewicht of fysieke klachten.
Vaak is deze keuze gebaseerd op persoonlijke waarden. Een extra sterke vorm van verandertaal komt vaak op gang als het gesprek gaat over persoonlijke waarden met cliënten.
Als je motiverende gespreksvoering leert dan kun je niet zonder effectief gereedschap en de juiste basishouding. Het gereedschap bestaat uit: Open vragen, Reflectief luisteren, Bevestigen en Samenvatten, ook wel bekend als ORBS. Ook al zijn deze gespreksvaardigheden misschien niet nieuw; de ervaring leert dat bij de meeste professionals hier nog wel de nodige ruimte voor verbetering is…
De basishouding wordt wel MGV-spirit genoemd en kun je onthouden aan het acroniem SOCA: Samenwerking (i.p.v. Strijd), Ontlokken (i.p.v. Opleggen), Compassie (i.p.v. Eigenbelang) en Acceptatie (i.p.v. Veroordelen).
Het in de praktijk brengen van deze basishouding is ook niet eenvoudig omdat er allerlei factoren zijn – zowel binnen als buiten de professional – die dit tot een uitdaging maken. Onder andere om deze reden duurt een basistraining MGV doorgaans drie dagen.
Rond 2004, toen ik nog dagelijks met gedetineerden werkte probeerde ik van alles uit. Ik wilde niets liever dan een positieve, blijvende impact hebben op hun leven. Immers als het hen lukt een leven op het rechte pad op te bouwen, dan wint iedereen: zij zelf, hun omgeving en natuurlijk de maatschappij. Ik probeerde NLP, Provocatief Coachen, RET, etc. etc. Alles deed wel iets, maar de meeste methodes waren het net niet. Tot ik motiverende gespreksvoering leerde kennen. Toen vielen alle puzzelstukjes op hun plaats!
Het was prettig voor beide partijen, bleef ‘onder de radar’, en was goed te leren. En bovendien: het werkte: de motivatie nam zichtbaar toe! Sinds die tijd heb ik vele kilometers gemaakt met deze methode en in 2009 volgde ik de Train-deTrainer van MINT-inc. in Sitges. Sindsdien geef ik meerdere keren per weerk training aan diverse doelgroepen, zoals: sociale dienst medewerkers, docenten, fysiotherapeuten, tandartsen, coaches, etc.
Ik prijs me gelukkig dat ik een van de twee grondleggers, William R. Miller van dichtbij heb ontmoet tijdens mijn opleiding tot MGV trainer. Hij is een ontzettend warme en bescheiden man en bovendien een enorm goede luisteraar.
En ik vind het oprecht een eer dat ik zijn geesteskind mag doorgeven!
Neem vrijblijvend contact op, we helpen je graag!