Memorabel trainen #2. Thema: Impact!
Unieke serie Masterclasses voor trainers met ervaring.
Anno 2024 is het als trainer best lastig om mensen geboeid, betrokken en aandachtig te houden. Afleiding ligt voortdurend op de loer. Ook zijn mensen steeds kritischer. Zelfs als de werkgever betaalt willen mensen dat hun tijdsinvestering écht de moeite waard is. Je komt tegenwoordig echt niet meer weg met je saaie Powerpoint en het raadsel van de 9 punten. Think out-of-the-box, yeah right! En als mensen gestuurd worden geldt bovenstaande nog veel sterker. Trainen is een topsport geworden.
Gelukkig heb ik goed nieuws voor je. We weten steeds meer over ‘wat werkt in de trainingsruimte’. Over hoe je mensen betrekt. Hoe je de aandacht vasthoudt. Hoe je mensen effectief laat leren. Hoe je de toepassing in de praktijk bevordert. Kortom: hoe het lerende brein werkt. En in de vijf Masterclasses van deze leergang ga je het leren van de besten!
ACT-trainer van Puurjezelf
“Heb de training Breinvriendelijk Trainen met veel plezier bij Sergio gevolgd. Insteek was om het leerrendement bij mijn deelnemers te verhogen. In de training zijn door Sergio op een zeer breinvriendelijk manier theorie, praktijkvoorbeelden en vaardigheden aangereikt zodat ik nu mijn eigen trainingen leuker en leerzamer kan maken.”
Organisatie- en team-trainer
“Sergio heeft een schatkist aan praktisch toepasbare weetjes waar trainers hun voordeel mee kunnen doen. Want Sergio deelt met gulle hand. De basis van die weetjes is keiharde wetenschap en tijdens de training brengt Sergio voortdurend zijn missie in praktijk. De training heb ik dan ook ervaren als, jawel: zeer breinvriendelijk. Ik zeg: doen!”
Ja, ik heb een geheim.
Dat geheim is gek genoeg ‘hidden in plain sight’ en toch wordt er nog steeds veel te weinig gebruik van gemaakt.
Dit geheim heeft ervoor gezorgd dat ik:
Het geheim is eigenlijk heel simpel, komt-ie [tromgeroffel…]: ik snap een klein beetje hoe ons brein werkt.
En vooral: waar ons brein van ‘aan’ gaat…
Waar sommige trainers zich blindstaren op individuele kenmerken (leerstijlen, leervoorkeuren, DISC-profielen), vind ik het véél interessanter om te weten wat we allemaal met elkaar gemeen hebben. En hoe je het ook wendt of keert: iedereen die de trainingsruimte weet te vinden heeft in elk geval een brein!
Natuurlijk bestaan er grote neuro-typische verschillen. Maar er zijn ook veel dingen waar bijna elk brein van ‘aan’ gaat.
Online of offline; tijdens training, coaching of het lezen van een boek. Dat maakt geen bal uit.
Waar gaat ons brein dan van ‘aan’?
Het mooie is dat het helemaal niet zo moeilijk is om bovenstaande elementen – met mate – toe te voegen aan de dingen die je toch al doet. Daarnaast is het ook gewoon superleuk, zowel voor jou als je deelnemers. Je zou niet de eerste zijn die opnieuw verliefd wordt op het prachtige trainersvak!
Meesterlijk Ericksoniaans Hypnotherapeut
Sergio over Jos: ‘Ik ken goede therapeuten en goede trainers, maar ik ken maar heel weinig mensen die beide vakken tegelijk echt beheersen. Jos is hierop een verfrissende uitzondering. Daarnaast heeft hij een bijzondere missie: Jos wil het rijke gedachtegoed van therapeutisch tovenaar Milton Erickson levend houden en doorontwikkelen.
Erickson stond o.a. aan de wieg van NLP en de Oplossingsgerichte benadering. En Jos is auteur van de boeken: ‘De schatkamer van het onbewuste’ en ‘De vier dimensies van hypnotisch taalgebruik’. Wat trainers van Jos kunnen leren is hoe je met hypnotisch taalgebruik alle processen tijdens een training soepeler kunt laten verlopen terwijl je een zeer leerijke trainings omgeving creëert en zelf ook nog plezier hebt.’
Jos zelf: ‘Mensen leren grofweg op twee manieren: cognitief en ervaringsgewijs. Het eerste gebeurt vooral op bewust niveau, door middel van uitleg, directe instructies en vragen die mensen aan het denken zetten. Het laatste gebeurt meer op onbewust niveau door demonstraties, verhalen, spel en, last but not least, met hypnotisch taalgebruik. Dit laatste is mijn specialiteit en een kunst waar ik je mee vertrouwd maak.
ACT-expert en opleider van coachende en trainende professionals
Sergio over Jaan: ‘Jaan Thiadens is één van mijn favoriete mensen/trainers om mee samen te werken. Wat ik met name waardeer is haar grote kennis van ACT, haar vrijgevigheid, haar heerlijke gevoel voor humor en dat ze zo ontwapenend zichzelf is. En als het gaat om ACT dan ken ik weinig mensen die dat gedachtegoed zó belichamen. Samen met Jaan schreef ik de bestseller ‘Coachen 3.0, deel 3: ‘Acceptatie en Commitment’. Tijdens haar Masterclass gaat ze met behulp van ACT jouw veerkracht, lef en het commitment aan jouw missie op deze planeet naar een hoger level tillen.’
Jaan zelf: ‘Ik werk met mensen die willen groeien in lef en veerkracht en die helderder willen krijgen waar ze echt voor staan. Het inspireert me om jou als trainer te ondersteunen en uit te dagen in jouw persoonlijke en professionele ontwikkeling, zodat je met meer zelfvertrouwen en focus kunt handelen.
Mijn kracht ligt in het raken van de kern en het coachen op de essentie, zodat jij als trainer kunt schitteren in jouw authenticiteit en impact. Vanuit mijn praktijk, Bureau Jaan, begeleid ik al jarenlang professionals in het onderwijs en de gezondheidszorg. Ik nodig je uit om de regie te nemen over jouw professionele reis, en ik reik je de tools aan om met meer zelfinzicht en praktische handvatten jouw gewenste toekomst vorm te geven.
Je kent vast de uitspraak, ‘Geef mij de kracht om te veranderen wat ik kan veranderen, te accepteren wat ik niet kan veranderen en geef mij de wijsheid om het verschil tussen die twee te kennen. ’ Dit is niet alleen een leidraad, maar ook de kern van Acceptance and Commitment Therapy (ACT). Laten we samen jouw lef en veerkracht vergroten, zodat je als trainer met volle overtuiging kunt staan voor wie je bent en wat je doet.’
Storytelling expert, spreker en leiderschapstrainer
Sergio over Herman: ‘Als trainer ben ik al heel lang overtuigd van de kracht van storytelling. Maar ik geloof ook dat het een ware kunst is om verhalen slim te kiezen, te doseren en vooral goed te vertellen. In mijn zoektocht om meer te leren over storytelling ontdekte ik Herman via een podcast. Zijn eigen verhaal en visie spraken me enorm aan. Vervolgens las ik zijn boek ‘Goed verhaal!’ dat op krachtige wijze de opbouw van goede verhalen blootlegt. Ik benaderde hem via LinkedIn, we belden en nu gaat hij een krachtige masterclass voor ons verzorgen… Ik kijk daar enorm naar uit!
Herman zelf: ‘Na mijn studie journalistiek vertelde ik ruim 20 jaar verhalen als radio- en televisiemaker voor de NPO. Ik deed in die
periode twee belangrijke ontdekkingen. Ten eerste: verhalen zijn dé manier waarop mensen verbinden, leren, begrijpen en veranderen. Ons brein is geen fabriek van logica, maar van verhalen! Ten tweede: ik vind niets leuker dan anderen helpen hun verhaal te ‘vinden’ en de enorme kracht van storytelling (beter) in te zetten.
Daarom ben ik sinds 2004 actief als trainer en spreker, waardoor ik leiders, teams en organisaties help om succesvoller te zijn en meer positieve impact te creëren, dankzij de kracht van een goed verhaal. Ik ervaar daardoor ook elke dag hoe belangrijk het is om als trainer storytelling in te zetten. Ik kan dus niet wachten om jou tijdens de Masterclass concrete handvaten te geven om zelf een (nog) betere storyteller te worden. Zodat ook jij in je dagelijks werk je voordeel kunt doen met de kracht van verhalen!’
L&D’er en Transfer-expert
Sergio over Britt: ‘Ik leerde Britt kennen op bijzondere wijze: Ik bekeek op Bol.com het beroemde boek over transfereffectiviteit van dr. Ina Weinbauer-Heidel. Daar stond een review onder van een dame die duidelijk verstand van zaken had! Dit was Britt. Ik nodigde haar uit voor mijn podcast, volgde training bij haar en sindsdien ben ik fan. Zij beschikt namelijk over kennis die echt voor elke trainer super relevant is. Want hoe leuk je training ook is, als mensen niet gaan toepassen wat je ze leert, dan was alle moeite voor niks!’
Britt zelf: ‘Ik geloof dat leren pas waarde heeft als het leidt tot blijvende gedragsverandering in het werk. Veel leerprogramma’s schieten hierin tekort: medewerkers passen het tijdelijk toe, maar vallen terug in oude gewoontes. Ik help trainers en L&D’ers om dit te doorbreken en duurzame verandering te realiseren.
Daarbij kies ik ervoor wetenschappelijke inzichten te combineren met praktische tools. Aan de basis hiervan staan de 12 hefbomen van Transfereffectiviteit. Deze hefbomen zijn gebaseerd op meer dan 120 jaar onderzoek. Uit de oorspronkelijke lijst van meer dan 100 factoren zijn de 12 belangrijkste overgebleven, verdeeld over drie categorieën. Dit zijn de belangrijkste voorspellers van blijvende gedragsverandering. Wat we vaak horen is: “Hier hebben we geen invloed op!” Dat is niet waar. Ik laat je zien waar we wél invloed hebben en dat is vaak makkelijker dan je denkt.’
Als je eenmaal de basics van het trainersvak kent, dan is het best lastig om je verder te ontwikkelen. Veel Train-de-trainers gaan weer terug naar die basics. Of je komt met veel beginners in de groep die natuurlijk ook beginnersvragen stellen. En jij maar geeuwen en wachten tot het interessant en uitdagend wordt…
Jij bent immers al lang geen beginner meer. Je worstelt met vragen als:
Op deze, en vele ander vragen krijg je een antwoord. En niet alleen met woorden, maar ook met daden. (Zei de Rotterdammert)
Meteen al beginnen met leren via de Online Cursus Breinvriendelijk trainen!
Bij je inschrijving krijg je meteen toegang tot een unieke Elearning. Je ontvangt een een toolbox met ruim 60 werkvormen en middels inspirerende en soms liefdevol confronterende video-lessen neem ik je mee langs de volgende modules:
Module 1: Het hoe, wat en waarom van brein vriendelijk Trainen
Module 2: De gebruiksaanwijzing van ons brein
Module 3: Ontwapenend ontwerpen voor brein-bezitters
Module 4: Boeiender presenteren met breinkennis
Module 5: Waanzinnig wijze werkvormen
Module 6: Van weerstand naar leerstand coachen
Module 7: In je kracht als trainer met Positieve Psychologie
Module 8: Breinvriendelijk beïnvloeden als een baas
NB: Heb je deze Elearning al eens gevolgd? Dan brengen we je investering van destijds in mindering!
Je volgt de Elearning ‘Breinvriendelijk trainen’
Alleen dit gaat al een groot verschil maken voor hoe je naar het trainersvak kijkt en hoe je daar vorm aan geeft. Eerdere deelnemers gebruiken hiervoor termen als: minder stress, meer energie; minder weerstand, meer interactie; minder praten, meer doen; minder consumeren, meer creëren; minder zenden, meer ontlokken.
Je volgt vijf onvergetelijke live Masterclasses. Elke dag neemt weer een andere trainer je mee in zijn of haar magie.
Sergio is er (bijna) alle dagen bij om de rode draad te bewaken en af en toe te tolken en duiden. Uiteraard kun je bij hem terecht als je ergens tegen aan loopt.
De indeling van deze leergang is als volgt:
Het was 2001 en ik ging werken op een trainingscentrum voor ex-gedetineerden. Ik wilde dolgraag het trainersvak leren en vond deze doelgroep wel interessant. De jongvolwassen mannen en vrouwen die er kwamen volgden allerlei verplichte trainingen in het kader van een leerstraf, zoals sociale vaardigheden, arbeidsmotivatie en agressiebeheersing. Je kunt je voorstellen dat zij niet allemaal even gemotiveerd waren om deze trainingen te volgen.
Bovendien had ik geen ervaring als trainer, dus die eerste training vond ik SUPER spannend. Ik weet nog dat ik letterlijk had opgeschreven voor mezelf wat ik ging zeggen… Wonder boven wonder ‘overleefde’ ik het en stapje voor stapje en samen met fijne collega’s werd ik steeds handiger.
Al snel bleek het de kunst te zijn om niet alleen een veilig leerklimaat te scheppen, maar ook te zorgen voor uitdaging, plezier en betekenis. Waar tegenwoordig dergelijke trainingen flink geprotocolleerd zijn, was er in die tijd veel vrijheid. En die hebben we benut: we gingen muziekinstrumenten met ze bouwen en bespelen, cartoons tekenen, verhalen vertellen, theatersport-oefeningen doen, koken. Natuurlijk stonden deze activiteiten niet op zich, maar hadden ze telkens een bepaald leerdoel, zoals samenwerken, luisteren, zelfexpressie, feedback geven.
Maar als ik ze eerst een tattoo liet tekenen, een mop liet vertellen, of hun coolste dance-move liet doen en ze ontvingen daarop vervolgens feedback van elkaar, dan werd het onderwerp opeens heel interessant en springlevend. Samenwerking stimuleerden we door ze cajons te laten bouwen (Houten trommel, zie foto) en daar samen ritmes op te spelen. Het bleek te werken. Deelnemers raakten bovengemiddeld gemotiveerd en inmiddels weet ik ook waarom. Toen ik in 2009 in Barcelona een workshop ‘Brainfriendly learning’ volgde vielen voor mij namelijk alle puzzelstukjes op hun plek. Wat we toen deden was zeer breinvriendelijk!
Inmiddels ben ik ruim twintig jaar actief als trainer en coach. Gedurende 10 jaar ben ik opleider en supervisor van trainers in het reclasseringsveld geweest. En sinds 2010 train ik vanuit mijn Bureau Bewezen Effect coachende professionals in o.a. Motiverende gespreksvoering en Oplossingsgericht coachen. In 2015 volgde ik de Brein Centraal Leren-pro opleiding bij het BCL-instituut en sindsdien help ik trainers om hun trainingen ‘Brein-proof’ te maken. In 2024 ben ik door de vakjury van de NOBTRA verkozen tot Trainer van het jaar.
Toolbox met breinvriendelijke werkvormen: ik durf te beloven dat je tijdens deze leergang vele nieuwe werkvormen zult leren die een groot verschil gaan maken voor jouw praktijk als trainer. Denk aan werkvormen die andere zintuigen aanspreken dan je gewend bent, werkvormen voor meer interactie, empowerment, experiment, humor en speelsheid. We zullen putten uit wetenschappelijk onderzoek, de theaterwereld, de kunsten, actuele kennis rondom coaching en nog veel meer!
Is het niet een heel hoofdig gebeuren, dat Breinvriendelijk Trainen?
Juist niet! Ons brein werkt het best als je hele lichaam betrokken is bij het leren: al je zintuigen en de beweging van je lijf helpen mee aan het creëren van een rijke leer-ervaring, die veel beter beklijft dan alleen leren met je hoofd.
Wat leer ik nou eigenlijk precies?
Je leert begrijpen wat ons brein nodig heeft om effectief en plezierig te kunnen leren. Je leert de breinprincipes van MANY IDEAS toepassen in je eigen praktijk. Daardoor zul je in staat zijn om leertrajecten, lezingen, workshops en trainingen zo te ontwerpen dat je mensen optimaal betrekt, boeit en activeert.
Ik weet nog niks van het brein. Kan ik wel mee doen?
Jazeker. Je hoeft geen voorkennis te hebben. Het enige wat je nodig hebt is een goed werkend brein… (o:
Ik denk dat ik al Breinvriendelijk Train!
Dat zou zeker kunnen! Boeddha en Jezus deden ook veel breinvriendelijke dingen, zoals het vertellen van verhalen en metaforen. De vraag is of je breinkennis zo toepast dat het leerrendement wordt geoptimaliseerd.
Kun je dan ook Brein Onvriendelijk trainen?
Ja zeker. Saaie kennis-overdracht. Ellenlange powerpoint-presentaties met veel te veel tekst. Trainers die zich comfortabel wentelen in de ‘expert-rol’ en daarbij voorbij gaan aan de wijsheid en creativiteit van de groep… Het komt allemaal nog veel te vaak voor.
Maar soms moet je toch gewoon kennis overdragen?
Dat klopt en dat kan op vele manieren. Het is zelfs de vraag of dit wel tijdens de training moet gebeuren. Je kunt ook overwegen om dat vooraf te doen en tijdens de training te werken aan effectieve toepassing van die kennis.
Wat heeft Story telling ermee te maken?
Het vertellen van verhalen is enorm krachtig. Verhalenvertellers, film- en reclamemakers weten dit al sinds jaar en dag. Sinds kort weten we ook waarom dat zo is: ons brein kan informatie veel beter verwerken en opslaan in verhaal-vorm. Daarbij doet een goed verteld verhaal een sterk appèl op onze spiegel-neuronen, waardoor de impact van de boodschap vele malen groter wordt. We beleven het avontuur zelf mee als het ware. Als je dus wilt boeien en beïnvloeden dan kun je niet zonder story-telling.
En wat is de rol van muziek?
Muziek stimuleert de afgifte van dopamine, een hulpstof voor effectief leren. Daarnaast is het een effectief middel om de statevan een groep te beïnvloeden. Je kunt het inzetten als een anker. Je kunt met song-teksten werken. Het aantal mogelijkheden is eindeloos.
Visueel communiceren, wat is dat?
Dit gaat over snelle, simpele tekeningen die niet mooi hoeven zijn, maar die ideeën en concepten verhelderen. Een beeld zegt immers meer dan 1000 woorden. Natuurlijk kun je foto’s gebruiken, maar die heb je niet altijd bij de hand. Het wordt bovendien nog veel leuker als je cursisten zelf gaan tekenen. Het plezier dat loskomt is ongekend.
Zit er een onderwijs-filosofie achter?
Ja zeker. Het gaat niet alleen over breinkennis. Een belangrijke bouwsteen is het sociaal constructivisme. De centrale aanname hiervan is dat het verwerven van kennis en vaardigheden niet zozeer het gevolg is van een directe overdracht van kennis door de begeleider, maar eerder het resultaat van (constructieve) denkactiviteiten van de lerende zelf: we leren door nieuwe informatie te verbinden aan wat we al weten (voorkennis).
Trainer en reclasseringswerker
“Waarom zouden we nog steeds het spijkerschrift hanteren als we digitaal kunnen. Het is 2015… het hoort bij deze tijd. We hebben de kennis, de inzichten, de onderbouwing… pas het toe!”
Onderwijsontwikkelaar & expert politieke gevoeligheid
“Breinvriendelijk trainen levert speelsheid op, variatie, creativiteit… Je gaat opeens op allerlei plekken dingen zien die je kunt gebruiken in je training omdat het ondersteunend werkt. En je kunt zorgen voor meer impact door de manier waarop je je training organiseert.”
Creatieve facilitator over de training
“Alleen al van het woord ging ik glimlachen: breinvriendelijk trainen. Voor mij een dikke streep onder mijn overtuiging dat leren gelukkig ook ontzettend leuk mag zijn! En als het daardoor óók nog ‘ns effectiever wordt, dan heb je goud in handen. Wat een feestje om te ontdekken waar hersenen op aanslaan: heldere focus, fun & fouten mogen maken als fantastisch duo, slim voortbouwen op wat er al is, en dat ook nog ‘ns samen doen. Het werkt als je zelf traint, het werkt als je getraind wordt. En het werkt zeker bij de aanstekelijke trainer Sergio, die deze uitgangspunten zelf van top tot teen uitstraalt!”
Trainer didactische vaardigheden
“Ik vroeg mij af of ik als ervaren trainer (en opleider van trainers) wel genoeg nieuwe dingen zou kunnen leren in deze cursus. Nu ik de cursus volg, ben ik blij dat ik toch die stap heb gezet. Ik heb zeker nieuwe dingen geleerd, en heb die meteen weer toegepast in mijn eigen trainingen. De ervaringsgerichte aanpak in de cursus helpt mij om ‘weten’ om te zetten in ‘doen’. Sergio is een creatieve, deskundige en zeer respectvolle trainer, en de trainingen die hij geeft zijn leerzame feestjes. Deze cursus kan ik aanbevelen bij iedere trainer die aantoonbaar effectievere en leukere trainingen wil geven”.
Trainer motiverende gespreksvoering, coach VIB bij professionals, jeugdverpleegkundige
“‘Ontwikkel je bij deze Train-de-trainer méér dan je had verwacht, waarbij inspiratie, kennis en plezier samen gaan’, Dat zou wat mij betreft de tekst zijn die bij deze training past. Dus dank Sergio en Arie!!”
Trainer Motiverende Gespreksvoering in het onderwijs. Ontwikkelaar online programma SLiM leren leren & plannen.
” Bedankt voor deze waardevolle en leuke training! Heb er enorm van genoten. Super veel zin om nog veel meer trainingen MGV te geven 🙂 ~ Pauline Jonker op LinkedIn”
Trainer/coach gericht op mentale vitaliteit
“Ik wilde graag mijn skills als trainer blijven ontwikkelen en verbeteren. Daarbij was ik zeer nieuwsgierig naar het onderwerp OCG en hoe Sergio deze vertaalt in een Train-de-Trainer.
We kregen veel inspiratie en mooie werkvormen om zelf weer toe te passen. Ik hoop hiermee mijn eigen trainingen te verrijken en verbeteren want Sergio levert een hoge mate van kwaliteit. Zo neem ik ook regelmatig de boeken van Sergio mee naar eigen trainingen ter inspiratie.
Dank voor het delen van je kennis en wijsheid, Sergio!”
Bruggenbouwer, Onderwijsadviseur & Trainer
“Graag wilde ik mijn trainers-vaardigheden vergroten en leren om op inspirerende wijze een train-de-trainer training OCG te ontwerpen en te geven.
De trainingen waren super prettige dagen in een veilige setting. De materialen die we kregen zijn zeer uitgebreid en dat is een dikke plus! Ik ben nu zekerder in mijn handelen als trainer. Ik heb inzicht en feedback gekregen op mijn trainers-vaardigheden. Daarnaast is de kennis van OCG nogmaals verdiept en versterkt.
Wil je meer zicht in hoe je OCG kan toepassen in je trainingsaanbod en heb je behoefte aan manieren waarop? Dan is dit je training. Daarnaast is de feedback die je krijgt heel waardevol voor je eigen ontwikkeling.”
ACT-coach
“Echt top dat ik deze Train-de-Trainer ‘Coachen met ACT’ bij Sergio heb kunnen doen. Heldere opbouw, als cursist veel doen en op je bek mogen gaan. Leren in een groep én leren dat ook weer op anderen over te brengen. ACT heeft veel dimensies maar in Nederland komen ACT en coaching echt samen bij Bewezen Effect. En niet te vergeten: de inbreng van Jaantje Thiadens maakte alles nog levendiger.”
Coach
Neem vrijblijvend contact op, we helpen je graag!