Motiverende gespreksvoering

Leer motivatie ontlokken i.p.v. opleggen en verbaas je over het effect!

MGV-aanbod in 2018:

17 mei: Start Train-de-Trainer in Motiverende Gespreksvoering!

22 mei: Start Basistraining Motiverende gespreksvoering

2 juni: Boekpresentatie-feestje en middagsymposium in Utrecht

7 november: Motiverende gespreksvoering in een groepssetting

Direct starten kan ook via de online training op Studytube!

 

Mensen worden in het algemeen eerder overtuigd door de redenen die ze zelf hebben ontdekt en opgesomd, dan door de redenen die door anderen zijn opgesomd

Blaise Pascal, 17e eeuw

Wilt u bewezen effectief leren motiveren?

Weerstand voorgoed uit uw woordenboek schrappen?

Ontspannen achterover leunend de cliënt aan het denken zetten?

Meer voldoening en resultaat ervaren en energie overhouden?

Mensen helpen daadwerkelijk ten positieve te veranderen?

Lees dan vooral verder of kijk hier naar Sergio’s uitleg op Youtube!

 

MotivationGroup

 

 

 

 

 

Wetenschappelijke onderzoek heeft aangetoond dat motiverende gespreksvoering effectief is bij allerlei leefstijlveranderingen. Inmiddels hebben honderden onderzoeken bij diverse doelgroepen dit laten zien. Om deze reden worden wereldwijd steeds meer professionals uit diverse vakgebieden hierin getraind:

de geestelijke en lichamelijke gezondheidszorg, tandheelkunde, verslavingszorg, reclassering, diëtetiek, onderwijs, coaching, etc. Naast de effectiviteit is een groot voordeel dat zowel gever als ontvanger het als een bijzonder prettige gespreksstijl ervaren. Wat hierbij opvalt is dat degene die Motiverende gespreksvoering toepast nimmer probeert de cliënt te overtuigen.

 

Overtuigen werkt averechts

MotivationBordDe motivatie komt vaak uit de verkeerde mond. Hiermee bedoelen we dat niet de mensenwerker de redenen voor verandering moet aandragen, maar de cliënt zelf. Als u het doet leunt de cliënt achterover en komt in de ‘ja maar-stand’. Dat willen we graag omdraaien. Hoe je dat doet? Onder andere door de juiste vragen te stellen, door reflectief te luisteren en door te bevestigen wat werkt. Onmisbaar hierbij is een ondersteunende en oordeel vrije basishouding. Je doel hierbij is dat de cliënt verandertaal gaat spreken.

Verandertaal

motiverende gespreksvoering - ideale clieMet verandertaal bedoelen we: alle uitingen die de cliënt doet die pleiten voor verandering. We weten uit onderzoek dat de cliënt hiermee langzaam maar zeker zichzelf motiveert. En die verandertaal willen we dus ontlokken. Dit kunnen we alleen doen als de cliënt al tenminste voor een klein deel een veranderwens heeft. Gelukkig is dit meestal het geval, lang voordat dit zichtbaar wordt voor de buitenwereld. Dit komt omdat de meeste mensen ambivalent zijn ten opzichte van de verandering.

Ambivalentie

ambivalentieDeze ambivalentie (interne strijd) speelt zich af op het gebied van willen, maar ook op het gebied van kunnen en besluiten. Daarom willen we, naast verandertaal, ook vertrouwenstaal en commitmenttaal ontlokken. Iedere taal kent zijn eigen vragen en zijn eigen moment. Timing is hierbij cruciaal. Je kunt je misschien voorstellen dat je dit niet in een middag leert. In een driedaagse training krijg je echter alles aangereikt om motiverend aan de slag te gaan. De rest leer je in de praktijk eventueel aangevuld met supervisie, verdiepingsdagen en andere ondersteunende middelen.

Inspiratie:

Hieronder zie je enkele filmpjes die je een mooi beeld geven van motiverende gespreksvoering inhoudt:

  • Hier zie je een interview met grondlegger William Miller tijdens een congres in Nederland in 2014.
  • Hier zie je een arts in actie die eerst niet en daarna wel motiverende gespreksvoering toepast.
  • Hier vertellen een aantal MGV-goeroe’s wat MGV voor hen betekent.

Hoe ik het zelf leerde:

Rond 2004, toen ik nog dagelijks met gedetineerden werkte probeerde ik van alles uit. Ik wilde niets liever dan een positieve, blijvende impact hebben op hun leven. Immers als het hen lukt een leven op het rechte pad op te bouwen, dan wint iedereen: zij zelf, hun omgeving en natuurlijk de maatschappij. Ik probeerde NLP, Provocatief Coachen, RET, etc. etc. Alles deed wel iets, maar de meeste methodes waren het net niet. Tot ik motiverende gespreksvoering leerde kennen. Toen vielen alle puzzelstukjes op hun plaats! mint-certificaat-001Het was prettig voor beide partijen, bleef ‘onder de radar’, en was goed te leren. En bovendien: het werkte: de motivatie nam zichtbaar toe! Sinds die tijd heb ik vele kilometers gemaakt met deze methode en in 2009 volgde ik de Train-deTrainer van MINT-inc. in Sitges. Sindsdien geef ik meerdere keren per weerk training aan diverse doelgroepen, zoals: sociale dienst medewerkers, docenten, fysiotherapeuten, tandartsen, coaches, etc.

Boeken die wij aanraden:

Blogs over Motiverende gespreksvoering:

10 effectieve manieren om weerstand te voorkomen

De 3 verandertalen

Je verbeterreflex werkt averechts

Wat kan er nu misgaan bij het stellen van een vraag

Reflectief luisteren – het zwitserse zakmes onder de gesprekstechnieken

10 tips voor effectieve complimenten

Motiverende gespreksvoering bij groepen

Ervaringen Deelnemers aan de 3-daagse bij het IEP

Heel prettig, ontspannen, leerzaam en afwisselend. Nuttig was het oefenen zowel als cliënt als coach. Ik heb geleerd dat de MI-spirit en het werken vanuit empathie belangrijker zijn dan de regeltjes.
– M. VAN DE KEMP, TRAINER/COACH

Top! Veel tijd voor genomen en alles is besproken. De video’s kwamen het best binnen als in; de hele lading omvattend. Inhoud kwam goed over door juiste combinatie van overdracht en interactie.
– DIRK DE VRIES, DOCENT

Spannend, leerzaam en met veel humor, sprankelend, praktisch,eye-opener. Nuttig voor mijn collega’s.
– JAAP VAN BLOPPOEL, ARBEIDSDESKUNDIGE

Leuk en leerzaam: een training die veel duidelijk maakt over waarom je soms niet verder kunt in gesprekken.
– MARGREET STOOP, TRAINER

Voor alle mensen die in de zorg werken zou deze training een verrijking zijn!
– BAS VAN DER HEYDEN

Ik zou dit willen adviseren aan collega jeugdhulpverleners, omdat deze aanpak beter werkt dan de huidige manier van werken.
– ANNE JAN ZANDSTRA

Inspirerende methode waarbij ik als cursist ook verander en waarbij ik als individu en als therapeut in deze drie dagen gegroeid ben.
– ASTRID SCHLOSS

Leerzaam, met goede zorgvuldige opbouw van de lesstof. Sergio heeft het goed in de vingers en weet informatie, inspiratie en oefening goed af te wisselen.
– PATRICK VAN AALST, DOCENT

Bijzonder, afgestemd, spannend, nuttig en humor. Tijdens de 3-daagse heb ik in een veilige leeromgeving de theorie leren kennen en ermee kunnen oefenen, zowel privé als in mijnwerk kan ik hiermee verder.
– CHRISTINA BRUCKS, BELEIDSMEDEWERKER

Bruikbaar voor iedereen die wel eens in coachende situaties terechtkomt. Toepasbaar op jezelf.
– WOUTER VAN DER LOON

De training is voor alle niveaus nuttig. Ik zelf met weinig/geen communicatieve achtergrond kon het goed volgen. De training geeft een goede trigger om het te willen toepassen.
– MISCHA BOEIJEN