Coachen met ACT

Vergroot de mentale veerkracht van je cliënten (én van jezelf)

Trainingsaanbod in 2019:

4 september 2019 start driedaagse basistraining Coachen met ACT te Utrecht (Dag 2 en 3 zijn op: 9 oktober en 6 november. Verdere info volgt zsm)

11 september 2019 start driedaagse verdiepingstraining Coachen met ACT II te Utrecht (Dag 2 en 3 zijn op: 16 oktober en 13 november. Info volgt)

Geef mij de kracht om te aanvaarden wat ik niet kan veranderen, de moed om te veranderen wat ik kan veranderen en de wijsheid om tussen beide het verschil te weten.

Marcus Aureliuse eeuw

Wil jij ook:

  • Jezelf ontwikkelen tot mindfulness-based life-coach?
  • Je coachees helpen hun dromen waar te maken?
  • De psychologische flexibiliteit van je coachees vergroten?
  • In staat zijn om menselijk lijden te verlichten?
  • Duurzaam bijdragen aan levenskwaliteit?
  • Ook persoonlijk stappen zetten met deze moderne levenskunst?

Lees dan vooral verder of kijk naar Sergio’s uitleg op Youtube!

Wat is Acceptance and Commitment Therapy (ACT)?

32749768_sACT is een snel groeiende coachmethode die mensen helpt om een vitaal en vervullend leven op te bouwen. Door ACT toe te passen vergroot je de mentale veerkracht van je cliënt, zodat diens speelruimte toeneemt. Hierdoor komt er energie vrij die je cliënt kan richten op datgene wat echt belangrijk en van waarde voor hem is. Ook als er beperkingen zijn zoals: verlies, ziekte, tegenslag of andere moeilijke omstandigheden. ACT is eind vorige eeuw ontwikkeld door Steven Hayes op basis van psychologisch wetenschappelijk onderzoek en beïnvloed door onder andere mindfulness en de boeddhistische psychologie.

Hoe werkt ACT?

ACT gaat er vanuit dat het volkomen normaal is dat je als mens regelmatig lastige gedachten en gevoelens ervaart. Als ACT-coach probeer je die dan ook niet te veranderen of positiever te maken. Je doet iets veel mooiers: je verandert de relatie die iemand heeft tot zijn lastige gevoelens en gedachten. Hierdoor ontstaat een mildere levenshouding (Acceptance) en wordt de cliënt vrijer en veerkrachtiger. Ook komt er energie vrij die iemand nu bewust kan gaan richten op zaken die op dat moment van waarde zijn.

35051574_sMensen leren zo nieuwe keuzes maken en zich hier duurzaam aan te verbinden (commitment). Persoonlijk waarden onderzoek vormt daarbij een soort kompas dat heel veel richting geeft. Kleine stappen tenslotte zorgen dat iemand ook echt in actie komt en langzaam maar zeker begint te veranderen. Het uiteindelijke doel is dat mensen psychologisch flexibel worden en hierdoor voluit kunnen leven en zijn wie ze willen zijn.

 

De ACT- Hexaflex

actmodel ongezondAls ACT-coach leer je ‘dansen rond de Hexaflex’. Dit is het centrale model binnen ACT: 6 processen waar je je coachees in traint. Het hoofddoel is dat hun psychologische flexibiliteit merkbaar toeneemt. Zodat ze het leven kunnen gaan leiden, waar ze deep down naar verlangen…  In die zin kun je ACT ook zien als een vaardigheidstraining.  Hieronder zie je de 6 processen van de Hexaflex, waarbij de rechterkant vooral gaat over ‘Commitment’ en de linkerkant over ‘Acceptance’.

Wat kun je ermee?

Hoewel ACT van oorsprong een therapievorm is wordt het wereldwijd steeds vaker in Coaching ingezet. Er wordt zelfs voorspeld dat ACT de potentie heeft om de effectiviteit van coaching te optimaliseren (Bron: Richard Blonna). Dat is geen loze claim omdat ACT inwerkt op hele basale menselijke processen, die de persoonlijke effectiviteit vaak in de weg staan. Hierbij kun je denken aan: vermijding, piekeren, richtingloosheid, ineffectief gedrag en gebrek aan ‘presence’. Omdat ACT er rekening mee houdt dat niet alles maakbaar is in het leven kun je ook mensen coachen die niet verder komen met de gebruikelijke coachmethodes.

Met ACT kun je onder andere mensen coachen die kampen met uitdagingen, zoals:

  • Oververmoeidheid, overmatig piekeren, ‘niet uit de verf komen’
  • Lastige gewoontes, zoals: snel boos worden, nagelbijten, koopverslaving, etc.
  • Pijnklachten, of beperkte fysieke mogelijkheden.
  • Sterke gevoelens van eenzaamheid, angst, somberheid of onzekerheid.
  • Het moeten functioneren onder hoge stress, zoals bij topsporters, ondernemers en executives.

NB: bij problematiek die valt onder de DSM 5, zoals depressie, een angststoornis, verslaving of psychiatrie dien je je coachees uiteraard door te verwijzen of te begeleiden naar hun huisarts voor specialistische behandeling.

Wie kan het leren?

2014-05-17 14.07.58-3Iedereen die een mensgerichte HBO opleiding heeft afgerond, open staat voor mindfulness-meditatie en bereid is om de verschillende ACT-processen ook zelf te ondergaan kan leren om ACT in coaching in te zetten. Als je nog geen enkele ervaring heb met meditatie, dan is het raadzaam om eerst een mindfulness-training te volgen. En als je de volledige Jaartraining volgt, dan doe je vanzelf de nodige ervaring op.

Wat is de link met Mindfulness?

mindfullnessMindfulness is één van de 6 kernprocessen van de Hexaflex. In die zin is mindfulness er sterk mee verweven. En toch is het niet nodig om dagelijks 3 kwartier op een kussen te zitten om ACT te beoefenen of als cliënt te ondergaan. De ACT-benadering van mindfulness is: speels, praktisch en down-to-earth. Er zijn zelfs coachees die ACT toepassen en die nooit mediteren. Vaak zie je dan dat ze andere manieren hebben om tot rust en bezinning te komen, zoals wandelen, schilderen, zwemmen, golfen, etc. En dat is prima.

Valt ACT ook onder de positieve psychologie?

Jazeker; ACT wordt volledig omarmd door de positieve psychologie. Het is trouwens een misverstand dat de positieve psychologie ten doel heeft om mensen positiever te laten denken. Met gezond optimisme is natuurlijk niets mis. Wel met mensen valse hoop geven, zoals soms gebeurt in de commerciële positieve denk-stromingen.

De positieve psychologie heeft met ACT de volgende doelen gemeen:

  • Het vergroten van vitaliteit en levensgeluk van mensen
  • Het streven naar een rijk, betekenisvol leven in plaats van oppervlakkig & kortstondig geluk.
  • Het vergroten van menselijke vermogens als: veerkracht, flow, humor, moed.

Wat is er bekend uit onderzoek?

De laatste jaren is uit empirisch onderzoek gebleken dat ACT een effectieve behandelmethode is voor diverse psychische en lichamelijke problemen. Zo blijkt uit wetenschappelijk onderzoek dat ACT effectief is bij onder andere chronische pijn, angst en fobieën, psychotische stoornissen, obsessief-compulsieve stoornissen, eetstoornissen, arbeidsgerelateerde problemen, epilepsie, autisme en levensfaseproblematiek.

ACT interventies zijn ook effectief gebleken bij het verbeteren van sportprestaties bij ‘normale’ mensen en bij stoppen met roken.

Wil je ook leren coachen met ACT?

Doe dan mee aan de Jaartraining of volg een los blok over ACT. De inschrijving voor losse blokken opent binnenkort. Heb je interesse? Stuur dan een mailtje dan zet ik je alvast op de lijst en dan hoor je als eerste dat de inschrijving opent.

Ter inspiratie:

  • Hier zie je een leuke, korte animatie van Russ Harris over een belangrijk keuzepunt in het leven.
  • Hier nog eentje over waarden versus doelen
  • Hier een over de struggleswitch, kijk maar eens of je hem herkent bij jezelf…
  • Hier zie je Oprah Winfrey in gesprek met Jon Kabat Zinn over de eenvoud van mindfulness
  • Hier legt ACT-grondlegger Stephen Hayes uit waarom dwangmatig zoeken naar geluk niet werkt

Boeken die wij aanraden: