Ken je dat verhaaltje van die houtzager die ploeterend en zwetend bomen aan het omzagen was? Een voorbijganger vraagt hem: je zaag lijkt nogal bot… Waarom slijp je die niet even? Hierop zei de houtzager: ‘Daar heb ik geen tijd voor, want ik moet nog zo veel bomen zagen’…

Misschien denk je nu: ‘Wat een domme houtzager!’ Maar hoe staat het eigenlijk met je eigen ‘zaag’? Hoe houd je die scherp?

Ik denk dat het ‘scherp houden van je zaag’ voor veel mensenwerkers een soort sluitpost is. Het motto lijkt vaak: ‘Eerst de anderen en als er tijd over is, dan kom ik zelf misschien aan de beurt.’ Dat klinkt heel nobel, maar wát als je eigen batterij opraakt? Daar komt bij dat het voor een houtzager vrij helder is hoe zijn gereedschap te onderhouden, maar jij bent je eigen gereedschap.

Of je nu coach bent, trainer, docent, manager, zorg- of hulpverlener: als jij niet lekker in je vel zit, dan ben je minder effectief. Bovendien leven we in een tijd waarin er vaak meer moet gebeuren in minder tijd en met minder mensen. Het is dus belangrijker dan ooit om effectief en in goede conditie te zijn en te blijven. De vraag die veel mensen dan ook zullen herkennen is: Hoe houd ik het leuk? En hoe blijf ik in vorm? Natuurlijk helpt het als je regelmatig beweegt, ontspant, gezond eet en goed slaapt. Maar wat kun je tijdens je werk doen om het leuk te houden?

Aangezien ik mezelf deze vraag zo’n beetje heel mijn werkende leven heb gesteld, durf ik daar best iets over te zeggen. In de loop van 25 jaar ‘mensenwerk’ heb ik hier allerlei mooie en effectieve antwoorden op gevonden die ik graag met je deel.

Ready? Let’s go!

1. Laat de client zélf nadenken
Dit zeg ik niet omdat ik geen hart heb voor cliënten, maar juist omdat ik hart heb voor cliënten… Als je de cliënt namelijk zelf laat nadenken over diens motivatie, drijfveren, doelen en oplossingen, geef je de ander geen vis, maar leer je haar vissen. Daar profiteren jullie allebei van, een echte win-win, dus leun achterover en stel vragen die de ander aan het denken zetten.

2. Ga verstandig met je energie om en lever maatwerk
Stel per cliënt andere, haalbare doelen en leg de lat dienovereenkomstig. Wees gevoelig voor grote verschillen in motivatie, IQ en mogelijkheden. Werk met cliënten korter als dat kan en langer als dat nodig is. En neem af en toe een korte break tussen cliënten door. Die twee minuten win je zo terug.

3. Wees oprecht en transparant
Als je het even niet meer weet, zeg dan gerust dat je het even niet meer weet. Als je moeite hebt de ander te geloven, zeg dat je moeite hebt de ander te geloven. Je zult versteld staan van het effect van oprechtheid in jullie contact.

4. Werk met het hier-en-nu
Omdat veel cliënten nog wel mogen groeien in inlevingsvermogen en zelfreflectie kun je hen helpen door soms te delen wat er bij jou van binnen gebeurt. Hiermee leef je zelfreflectie vóór en bovendien kan de client oefenen met zich in te leven – in jou in dit geval. Een startzin die hierbij kan helpen is; ‘Ik merk bij mezelf dat… [effect van de ander op jou].’ Dit kun je gebruiken als je bezorgd bent, geschrokken, in de war, ja zelfs als je aandacht verslapt omdat de ander met een lang eentonig verhaal komt. Blijf hierbij uit het oordeel, houd je hart bij de client en onderzoek samen wat er in het hier-en-nu speelt. Lees hier meer over zelfonthulling als coach.

5. Durf echte stiltes te laten vallen
We vergeten vaak dat mensen verwerkingstijd nodig hebben. Stel dus prikkelende vragen en gun de ander bedenktijd. Kijk de ander vriendelijk aan, check of iemand aan het nadenken is en wacht. Tel desnoods rustig tot 7 – jij hebt ff pauze nu.. Verhelder je vraag alléén als je echt kunt zien dat iemand je vraag niet snapt.

6. Durf de ander te onderbreken
We zijn vaak te vriendelijk en luisteren soms te lang naar een ‘spraakwaterval’, een monotoon of supergedetailleerd verhaal. Cliënten die hun verhaal al heel vaak hebben verteld, bevestigen – als ze dit bij jou ook weer doen – vooral hun eigen drama. Onderbreek de ander vriendelijk voor een samenvatting of een (gevoels)reflectie. Daar win je allebei tijd mee.

7. Zet helpende humor in
Wees niet te serieus, maar durf te spelen, uit te dagen en te geinen. Dat verbindt, geeft energie en leidt tot inzicht! En bovenal: je werkplezier neemt toe. Waak wel voor cynische en sarcastische humor. Je moet er beiden om kunnen lachen! Wat enorm helpt is je verdiepen in Provocatief coachen.

8. Beoefen mindfulness en zelfcompassie
Onderzoek heeft aangetoond dat dat je effectiever maakt als coach, hulpverlener of therapeut en voorkomt dat je ‘compassie-moe’ wordt. Mindfulness maakt je aandachtiger en zelfcompassie leert je o.a. omgaan met je interne criticus. Lees hier meer over onze driedaagse Zelfcompassie voor coachende professionals.

9. Ga naar buiten
Frisse lucht, beweging en de natuur zijn onovertroffen energie-opladers. Als je werk bestaat uit binnen zittend praten met mensen, waarom ga je dan in je lunchpauze ook weer binnen zitten praten met mensen? Ga eens wandelen tijdens je lunchpauze. En na het werk: fiets, step, jog, skate, sport buiten wanneer je maar kunt. Doe als zoals veel vitale oude chinezen ‘s ochtends doen in de parken: doe tai-chi, qigong of yoga in het park.

10. Let op je voeding
Drink niet alleen maar koffie en zwarte thee, maar wissel af met water, vers vruchtensap en kruidenthee. En ja, dan moet je vaker naar het toilet en dat geeft je juist een regelmatige, o zo nodige break. Mijn superdrink? Water met chia-zaadjes (twee eetlepels in een waterflesje) en stukjes gemberwortel!

11. Werk evidence-based en laat de methode het werk doen
Verdiep je in de prachtige, bewezen effectieve methoden Motiverende gespreksvoering, Oplossingsgericht Coachen en ACT. Onderzoek laat bijvoorbeeld zien dat er minder burn-out voorkomt bij professionals die werken volgens de Oplossingsgerichte benadering. Volg een losse driedaagse in één van deze methoden  of leer ze allemaal in de Jaartraining Coachen 3.0.

12. Blijf in jezelf investeren
Volg af en toe een training, laat je coachen of lees inspirerende (vak)literatuur. Als je zo veel geeft, heb je zelf ook voeding nodig. Blijf zoeken naar balans tussen geven en ontvangen, ander en zelf, actie en rust, Yin en Yang.

Hopelijk kun je hier wat mee, pas goed op jezelf en houd je zaag scherp, daar worden je cliënten óók blij van.

Wil jij meer leren over Motiverende gespreksvoering?

Kijk dan hier voor het boek, hier voor de online training en hier voor de driedaagse Basistraining.

Wil jij meer leren over Oplossingsgericht coachen?

Kijk dan hier voor het boek, hier voor de online training en hier voor de driedaagse Basistraining.

Wil jij meer leren over Acceptatie en Commitment Therapie (ACT)?

Kijk dan hier voor het boek, hier voor de online training en hier voor de driedaagse Basistraining.

Maandagse maak de wereld mooier mails

Wil je soortgelijke content als hierboven wekelijks in je mailbox ontvangen? Schrijf je dan in en ontvang iedere maandag een kraak-verse ‘Maandagse maak de wereld mooier mail’ in je inbox. Deze unieke nieuwsbrief wordt door > 5000 mensen gelezen. Zo krijg je elke maandag een dosis nieuwe inspiratie met soms bemoedigende woorden, soms iets prikkelends en vaak iets vermakelijks. En telkens weer is het doel om jou nog veerkrachtiger en effectiever te maken als coachende professional (M/V/NB).

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.