10 tips voor effectieve complimenten

(of hoe je stoere gedetineerden aan het huilen krijgt)

Wat leuk dat je dit leest. Blijkbaar wil je mensen prettig en effectief helpen veranderen en dat waardeer ik. Want dat wil ik zelf ook. En ja, het juiste compliment op het juiste moment helpt enorm.

Misschien heb je de kracht van complimenten al lang ontdekt. In dat geval zeg ik: trek er op uit en doe je magie… de wereld heeft je nodig!

En als je nog iets bij wilt leren, lees dan vooral verder.

Zoals altijd beginnen we bij ons zelf. Natuurlijk is het fijn om een oprecht compliment te ontvangen, dat weet iedereen. Maar heb je wel eens een compliment ontvangen waardoor je iets over jezelf leerde? Iets waar je goed in bleek te zijn en dat voor jou vanzelfsprekend was?

Voor de ander was dat bijzonder. Je ontdekte dus een Unique Selling Point van je zelf… iets waarmee je de wereld tot een mooiere plek kunt maken. Hoe gaaf is dat? Sommige mensen doen daarvoor mee aan een dure assessment!

Kortom: voor de gever is een compliment een kleine moeite, terwijl het voor de ontvanger een geschenk van grote waarde is. Maar het ene geschenk is het andere niet. Daarom lees je hieronder hoe je dat geschenk nog mooier en effectiever kunt maken. En de wijsheid heb ik o.a. van motiverende en oplossingsgerichte gespreksvoering.

NB: vergis je niet hoe krachtig complimenten zijn! Toen ik nog dagelijks trainingen sociale vaardigheden gaf aan (ex)gedetineerden deden wij regelmatig een sessie rondom complimenten. Natuurlijk lieten wij ze ook elkaar complimenten geven en strooiden wij er zelf rijkelijk mee. Geloof het of niet, maar het thema waarbij ik de meeste tranen heb gezien bij de grootste en stoerste mannen, was dit thema…

Hier komen de tips:

1. Kijk met een waarderende blik

Je kunt pas complimenten geven als je ziet wat waarde heeft, vooral voor de ander. Het helpt dus als je voortdurend naar de ‘volheid van het glas’ kijkt, ook al is het glas maar voor 10% gevuld. Het is heel verleidelijk om te vallen over de 90% leegte in het glas.

2. Wat je aandacht geeft, groeit

Het helpt enorm als je weet wat je wilt versterken of vergroten. Bij motiverende gespreksvoering is dat steeds weer: verandertaal, dus alles wat de cliënt zegt, dat vóór verandering pleit. Bij oplossingsgerichte coaching zijn dat: haalbare doelen, creatieve oplossingen, kleine stapjes in de goede richting. Bij ACT is dat o.a.: het tonen van moed en bereidheid, het ontdekken van waarden, het in de praktijk brengen van toegewijd handelen.

3. ‘Je’ komt beter binnen.

Begin je compliment niet met ‘Ik vind…’, bijvoorbeeld: ‘ik vind dat je dat heel creatief hebt opgelost’. Het lijkt heel netjes dat  je het bij jezelf houdt, maar het werkt veel minder goed dan meteen beginnen met ‘je…’, zoals in: ‘Je hebt dat heel creatief opgelost’. Als je begint met ‘je…’ dan komt het meteen bij de ander binnen. En dat is wat je wilt. Het gaat tenslotte niet om jou of wat jij vindt, maar om die ander. Een variant is ‘wat heb je dat creatief opgelost, zeg!’ Die reken ik ook goed (o;

4. Zorg dat je het meent

Zoals oprechte complimenten de (werk)relatie verbeteren, zullen onoprechte complimenten die verslechteren. Zorg dus dat je zo kijkt naar de ander dat je dingen kunt benoemen die je echt meent. Weer die waarderende blik dus.

5. Trigger de groeimindset

Onderzoek van onder andere Carol Dweck heeft uitgewezen dat het veel effectiever is om proces-complimenten te geven, dan eigenschapscomplimenten. Zeg dus liever ‘Wat doe je dat slim!’, dan ‘Wat ben jij slim!’. De reden hiervoor is dat proces-complimenten een groei-mindset stimuleren en eigenschapscomplimenten een fixed mindset. Proces-complimenten gaan altijd over gedrag, inzet, of inspanning.

6. Wissel directe en indirecte complimenten af

Een direct compliment is simpelweg stellend: ‘jij houdt geduldig vol!’ Een indirect compliment heeft de vorm van een vraag: ‘Hoe lukt het jou om zo geduldig vol te houden?’ Doordat de ander hier even over na moet denken, geeft hij eigenlijk zichzelf een compliment.

7. Wees zuiver in je taal

Nog te vaak zie ik professionals complimenten geven als ‘goed zo!’ en ‘knap hoor!’. Natuurlijk is dit goed bedoeld, maar wat is er precies zo goed en zo knap? De ontvanger leert hier weinig van, behalve: deze hulpverlener is aardig voor mij. Wees dus preciezer: ‘wat moedig van je, dat je je zo kwetsbaar durft op te stellen in de groep’.

8. Heb oog voor deugden

Een project dat mijns inziens aandacht verdient en dat helpt bij het geven van zuivere complimenten is het deugden-project. Door oog te krijgen voor deze universele deugden en ze aan je taal toe te voegen, worden je complimenten steeds zuiverder. Denk daarbij aan woorden als: assertiviteit, eerlijkheid, respect, geduld, idealisme, hulpvaardigheid, etc. Als je bij iemand een deugd herkent hoef je voor een prachtig compliment alleen maar te zeggen: ‘je toonde [deugd X] toen je… ’.

9. Non-verbaal kan het ook!

Geef ook eens een non-verbaal compliment, gewoon ter afwisseling: een duim omhoog, een knipoog, een geluidloos ‘wow’ met je mond.

10. Kijk eens naar het filmpje validation ter inspiratie

En je zult zien dat het bij iedereen werkt en dat er door het geven van complimenten ware sprookjes kunnen ontstaan:

 

NB: als je ooit bij ons een training volgt, zul je vele complimenten gaan geven en ontvangen, dus je bent gewaarschuwd!

PS: Wil je meteen oefenen? Ik ben gek op complimenten, dus leef je uit in de box hieronder!

 

Wil jij meer leren over Motiverende gespreksvoering?

Kijk dan hier voor het boek, hier voor de online training en hier voor de driedaagse Basistraining.

Wil jij meer leren over Oplossingsgericht coachen?

Kijk dan hier voor het boek, hier voor de online training en hier voor de driedaagse Basistraining.

Wil jij meer leren over Acceptatie en Commitment Therapie (ACT)?

Kijk dan hier voor het boek, hier voor de online training en hier voor de driedaagse Basistraining.

Maandagse maak de wereld mooier mails

Wil je soortgelijke content als hierboven wekelijks in je mailbox ontvangen? Schrijf je dan in en ontvang iedere maandag een kraak-verse ‘Maandagse maak de wereld mooier mail’ in je inbox. Deze unieke nieuwsbrief wordt door > 5000 mensen gelezen. Zo krijg je elke maandag een dosis nieuwe inspiratie met soms bemoedigende woorden, soms iets prikkelends en vaak iets vermakelijks. En telkens weer is het doel om jou nog veerkrachtiger en effectiever te maken als coachende professional (M/V/NB).

22 antwoorden
  1. Ben
    Ben zegt:

    Hallo Sergio, ik heb je nu een paar keer mogen ontmoeten en als ik je blog lees lijkt het net alsof ik jou zelf hoor spreken, petje af. Dit brengt me tevens op mijn eigen valkuil bij het geven van complimenten. Ik merk dat het moeilijk is voor mij om een compliment te geven waarin het woord ik niet voorkomt. Ik ben ermee aan het oefenen en het gaat steeds beter.
    Bedankt voor je mooie en dus herkenbare blog (op meerdere manieren herkenbaar),
    Groet Ben

    Beantwoorden
    • Sergio van der Pluijm
      Sergio van der Pluijm zegt:

      Hi Ben,
      Dank je! Wat me bij jou opvalt is dat je voortdurend bezig bent met je verder te ontwikkelen, ondanks alle ervaring die je al hebt. Dat inspireert me!
      HG, Sergio

      Beantwoorden
      • Judith
        Judith zegt:

        Hallo Sergio, is het ondanks of juist dankzij…..:)
        Immers ontwikkelingen ‘ smaken’ vaak naar meer…
        Even een hersenspinseltje van mij wat zo in mij opkwam toen ik jouw reactie las.

        Beantwoorden
  2. Stijn van Merendonk
    Stijn van Merendonk zegt:

    Hoi Sergio,

    Wat een mooie blog. Helder en kernachtig geschreven en zeer toepasbaar.
    Doet me beseffen dat ik het zelf ook nog meer mag inzetten.
    Dus bedankt voor deze waardevolle spiegel.

    Tevens bedankt voor al je inzet tijdens de trainingen die je voor mij/ons doet.
    Leuke zomer.

    Groetjes Stijn

    Beantwoorden
    • Sergio van der Pluijm
      Sergio van der Pluijm zegt:

      Hi Stijn, Dank voor je reactie! En ja, het genoegen is wederzijds. Ik train graag voor je en kijk uit naar de opdrachten die gepland staan komend najaar.
      HG, Sergio

      Beantwoorden
  3. Aafke
    Aafke zegt:

    Sergio, wat een inspirerende en rijke blog is dit. Je bevlogenheid, passie en ruime ervaring met het onderwerp klinken in elke regel door.

    Beantwoorden
  4. Aafke
    Aafke zegt:

    En net vergat ik nog een compliment. Daarom alsnog: door jouw pakkende, humoristische schrijfstijl, enthousiasme en grote kennis van en vaardigheid met het onderwerp, kijk ik reikhalzend uit naar jouw tweede boek.

    Beantwoorden
  5. Wout Jan Odding
    Wout Jan Odding zegt:

    Je hebt een glimlach op mijn gezicht getoverd. Wat heb je een inspirerend stukje geschreven en door dat filmpje blijft het mooi hangen! Bedankt

    Beantwoorden
  6. Maaike Feddes
    Maaike Feddes zegt:

    Mooie site en leuke inspirerende stukjes om te lezen. Ik geef zelf al jaren de training Oplossingsgericht werken en raak geïnspireerd om dingen meer uit te zoeken en mezelf te verbeteren. Dank voor het delen.

    groeten van Maaike

    Beantwoorden
  7. Annemieke
    Annemieke zegt:

    Wat een inspirerende blog heb jij geschreven, Sergio! Je bent er goed in jouw kennis te delen en helder te verwoorden hoe je complimenten kunt geven. Dank je wel daarvoor. Je weet mij te inspireren met je voorbeelden en anekdotes, zodat ik ga nadenken over mijn eigen gedrag hierin. Ga hier vooral mee door!

    Groetjes, Annemieke

    Beantwoorden
    • Sergio van der Pluijm
      Sergio van der Pluijm zegt:

      Hi Annemieke,
      Wat leuk dat jij de moeite neemt om even te reageren… dat doet niet iedereen en is voor mij heel bemoedigend!
      Dank en veel succes in deze bizarre tijd!
      HG, Sergio

      Beantwoorden
  8. Henk
    Henk zegt:

    Hoi Sergio, alweer een mooie blog met dito tips! Niet zo heel veel mensen beheersen deze vaardigheid, terwijl het toch heel simpel lijkt. Zelf ervaar ik en heb ik ervaren dat zowel de gever als de ontvanger zich ongemakkelijk kunnen voelen bij het geven of het krijgen van een compliment, waardoor deze niet effectief is. Mijn gevoel zegt dat dit vooral te maken heeft met tip 4; zorg dat je het meent en de ander niet het gevoel geeft dat het alleen maar woorden zijn.

    Tnx voor je blog!

    Groet
    Henk

    Beantwoorden
  9. karin
    karin zegt:

    Hoi Sergio,
    De blogs die jij schrijft zijn goed te lezen, duidelijk en informatief.
    De meeste mail die ik ontvang gaan direct te prullenmand in maar de mails van bewezen effectief lees ik altijd met veel plezier. Uit de blogs blijkt ook dat je een gedreven trainer/coach bent die zijn opgedane kennis graag wil delen. Waar ik echt super dankbaar voor ben.
    Eerlijk gezegd sta ik elke keer op het punt om me in te schrijven voor een van de cursussen. Op dit moment houdt me iets nog tegen maar het gaat zeker nog een keer gebeuren.
    Dank je wel!

    Beantwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.